Voting

torsdag 2 december 2010

The man, the myth, the legend...


Igår hade vi planerat in en gästföreläsare till eleverna (och oss oxå givetvis) till skolan i motala. Jag visste inte sådär jättemycket mer än att han hette Niclas Jansson och hade ett tungt kriminellt förflutet. Han har skrivit en bok som jag läste baksidan på. Det hela verkade vara mycket intressant. Niclas är 42 år.
Föreläsningen började 11,45 och skulle pågå under 2 timmar. Till saken hör att jag hade sonen med mig den här dagen (13 år), de skulle göra en prao-dag på en förälders arbete.

Niclas inledde med att berätta lite om sin barndom, om sina båda föräldrars spritmissbruk och pappan har han inte haft mycket kontakt med. Han fortsatte att berätta om en "fadersgestalt" han sett upp mycket till och det var.....Bruce Lee. Därmed var sonens intresse väckt.

Niclas problem började redan när han var barn. Fortsättningen är en brutal resa med droger, brott och fängelse på meritlistan, bland mycket annat!

Vi lyssnade, vi tog till oss, vi skrattade, vi blev tårögda...kort sagt DEN HÄR KILLENS HISTORIA BERÖR!!!! I 2 timmar fick vi ta del av hans minst sagt problemfyllda liv. Det är knappt att man kan förstå att han kommit ur detta med sån intellekt och sådan intelligens välbevarat. Niclas har nu varit drogfri sedan 2003. Han lever ett gott liv idag och hans "enda" missbruk är hans stora intresse för kampsporten.

HELT sanslöst otroligt. Jag har beställt boken, har nu hört mycket om den och de flesta som läst den säger att det inte gick att lägga ifrån sig den.

Jag ser fram emot att få ta ännu mer del av hans liv, hans tankar, hans känslor, HANS helvete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar